Tuesday 21 February 2012

hey!!! si braces

Braces ikut trend =)



Suatu masa dulu sape2 yg pkai braces digelar dgn pelbagai gelaran, tapi kini braces telah dijadikan trends dan pilihan getahnya yg berwarna-warni disamping fungsinya untuk mencantikkan gigi..

Now, nk share tips penjagaan braces neyh =)

Bahan yg diperlukan anda ada (dh mcm nk masak pulok) :
  • Straw
  • Berus gigi
  • Jus lemon
  • Salt
  • Baking soda
  • Hydrogen peroxide
  • Strawberi
Langkah 1
Hadkan pengambilan minuman yg bole meninggalkan kesan degil pada gigi spt kopi, teh susu, minuman bergas yg berwarna dan minuman alkohol. Jika anda tidak boleh untuk berpisah dgn spesis minuman jenis ini..anda bole menggunakan straw bagi mengurangkan sentuhan antara minuman dan gigi.


Langkah 2
Berus gigi anda dgn segera selepas makan, lebih-lebih lagi yg meninggalkan kesan warna yg degil spt buah beri.


Langkah 3
Gosok strawberi mentah pada gigi anda..pastikan BUAH STRAWBERI dan bukan nyer jem berperisa strawberi yg disapu pada roti tuh. Dalam strawberi terkandung satu enzim yg mampu bertindak sbg agen pemutihan. Kumur2 selepas anda rasa gula semulajadi dan asid pada buah strawberi sudah dikeluarkan oleh strawberi pada gigi.


Langkah 4
Makan makanan yg rangup yg memerlukan byk kunyahan spt lobak, daun saderi, brokoli dan epal kerana makanan seumpama ini membantu dlm membuang plak yg terkumpul di celahan gigi.



Langkah 5
Celup berus gigi di dlm soda bikarbonat sebelum memberus gigi. Hasilnya memuaskan w/pun rasanya tidak sesedap yg dirasa.


Langkah 6
Campurkan jus lemon dan garam dan kacau sehingga ia jadi pes. Berus gigi anda dgn pes tersebut dan bilas. Sekali lagi, rasa nya euwwwwwwwwwwwwww..tapi hasil nya sgt meletup!!!

Langkah 7
Gunakan hidrogen peroksida utk memberus gigi anda. Celup berus gigi anda kedlm kuantiti kecil peroksida dan berus spt biasa. HATI-HATI agar tidak tertelan. Bilas dgn air.


***sumber dari Komuniti Braces

No comments:

Post a Comment